Daniel Karrer
Durch die Hecke
25.08. – 01.10.2011
Season Opening, 24. August, 18–21 h
with a concert by ‹James Légeres›, 19.30 h
Season Opening, 24. August, 18–21 h
with a concert by ‹James Légeres›, 19.30 h
30.09.2011, 19–21 h
Karrer zeigt Karrer
Stefan Karrer — Karaoke Cool
Performance, Tequila Sunrise & Cucumber Cooler
Karrer zeigt Karrer
Stefan Karrer — Karaoke Cool
Performance, Tequila Sunrise & Cucumber Cooler
Untitled
Untitled
«Alles, was ist, scheint und ist für uns sichtbar,
weil wir den Schein, den es reflektiert,
wahrnehmen, nichts anderes ist sichtbar.»
Gerhard Richter — Notizen, 1989
Daniel Karrers Malerei verschmelzt die Möglichkeiten des digitalen Zeitalters mit den Qualitäten traditioneller Maltechniken. Karrer recherchiert, kombiniert, sammelt und archiviert Bildfragmente von Orten, Dingen und Situationen die motivischer Ausgangspunkt seiner Bildwelten sind. Gegensätze wie Natur und Künstlichkeit, Landschaftsräume und Architektur vereinzelt auch Figuren, bilden das Vokabular. Seine teils in perspektivischen Disharmonien und kompositorischen Verzerrungen aufgebauten Bilder begegnen den Betrachtenden kontrastreich in dumpfen Tönen und klar leuchtenden Details. Karrer buchstabiert räumliche Situationen radikal durch, als neugieriger Collagist, der das Heterogene mit dem Pinsel vernetzt. In einem gelassenen Gleichgewicht begegnet sich Banales, Geheimnisvolles und Unheimliches — Oberflächen der Zivilisation mit Momenten in denen die Stimmung zu kippen scheint.
«Wenn ich die Zahl 4 sehe oder denke, dann schwingt auch immer die Farbe Gelb mit. Ich sehe nicht wirklich Gelb… aber ich denke die Farbe mit.» — Synästhetische Wahrnehmungen finden in Karrers Arbeitsweise Ausdruck. Malweise und Bildmotiv sind miteinander verbunden, wie es bei einem Musikstück Melodie und Poesie sind. Beides spielt zusammen, ergänzt sich und erweitert die Bedeutung. Seine Bilder sind keine Übersetzungen von Illusionen, sondern in gewissem Sinne selbst Realität. Das Motiv ist Träger und Anlass für die Malerei — die Malerei selbst ist also das Thema. — tg
Daniel Karrer, 1983 in Binningen, BL geboren, lebt und arbeitet in Basel. Nach dem Bachelor of Arts FHNW Teaching in Art and Education an der HGK Basel und einem Studienaustausch an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig im Bereich Malerei, absolvierte er den MA in Fine Arts an der HGK Basel, CH.
Mit freundlicher Unterstützung von Kyburz&Peck — English Language Projects
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weil wir den Schein, den es reflektiert,
wahrnehmen, nichts anderes ist sichtbar.»
Gerhard Richter — Notizen, 1989
Daniel Karrers Malerei verschmelzt die Möglichkeiten des digitalen Zeitalters mit den Qualitäten traditioneller Maltechniken. Karrer recherchiert, kombiniert, sammelt und archiviert Bildfragmente von Orten, Dingen und Situationen die motivischer Ausgangspunkt seiner Bildwelten sind. Gegensätze wie Natur und Künstlichkeit, Landschaftsräume und Architektur vereinzelt auch Figuren, bilden das Vokabular. Seine teils in perspektivischen Disharmonien und kompositorischen Verzerrungen aufgebauten Bilder begegnen den Betrachtenden kontrastreich in dumpfen Tönen und klar leuchtenden Details. Karrer buchstabiert räumliche Situationen radikal durch, als neugieriger Collagist, der das Heterogene mit dem Pinsel vernetzt. In einem gelassenen Gleichgewicht begegnet sich Banales, Geheimnisvolles und Unheimliches — Oberflächen der Zivilisation mit Momenten in denen die Stimmung zu kippen scheint.
«Wenn ich die Zahl 4 sehe oder denke, dann schwingt auch immer die Farbe Gelb mit. Ich sehe nicht wirklich Gelb… aber ich denke die Farbe mit.» — Synästhetische Wahrnehmungen finden in Karrers Arbeitsweise Ausdruck. Malweise und Bildmotiv sind miteinander verbunden, wie es bei einem Musikstück Melodie und Poesie sind. Beides spielt zusammen, ergänzt sich und erweitert die Bedeutung. Seine Bilder sind keine Übersetzungen von Illusionen, sondern in gewissem Sinne selbst Realität. Das Motiv ist Träger und Anlass für die Malerei — die Malerei selbst ist also das Thema. — tg
Daniel Karrer, 1983 in Binningen, BL geboren, lebt und arbeitet in Basel. Nach dem Bachelor of Arts FHNW Teaching in Art and Education an der HGK Basel und einem Studienaustausch an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig im Bereich Malerei, absolvierte er den MA in Fine Arts an der HGK Basel, CH.
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«Everything that is, appears and is visible to us,
because we perceive the appearance that it reflects; nothing else is visible.» Gerhard Richter — Notizen, 1989
Daniel Karrer’s painting blends the possibilities of the digital age with the qualities of traditional painting techniques. Karrer researches, combines, and archives image fragments of places, things, and situations that serve his pictorial worlds as a motivic point of departure. His visual idiom consists of contrasts between nature and artifice, landscape and architecture, and in some cases also between human figures. Partly composed of disharmonies of perspective and compositional distortions, his work presents the viewer with manifold contrasts between sombre tones and brightly luminous details. Karrer radically spells out spatial situations, as a curious collagist who integrates an array of heterogeneous elements with vivid brushstrokes. Here, the banal, mysterious, and uncanny meet to create a relaxed equilibrium — here, the surfaces of civilisation happen upon moments at which the atmosphere appears to keel over into its opposite.
«When I see or think of the number four, then the colour yellow always comes into play. Not that I actually behold the colour yellow when I see the number four; but it is precisely that colour that appears before my mind’s eye. I think it.» — Synaesthetic perceptions find expression in Karrer’s approach to painting. Style and subject are interrelated, just as melody and poetry are in a piece of music. They interact, complement each other, and extend each other’s meaning. Karrer’s paintings are not translations of illusions, but themselves reality in a sense. His themes at once carry and occasion his painting – thus making painting itself his theme. — tg
Daniel Karrer was born in Binningen (northwestern Switzerland) in 1983. After earning a BA in Art Education from Basel Academy of Art and Design and following an exchange for painting students at Leipzig Academy of Visual Arts, he completed an MA in Fine Arts at Basel Academy of Art and Design. He lives and works in Basel, CH.
Kindly supported by Kyburz&Peck — English Language Projects
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— About Daniel Karrer
— About James Légeres
because we perceive the appearance that it reflects; nothing else is visible.» Gerhard Richter — Notizen, 1989
Daniel Karrer’s painting blends the possibilities of the digital age with the qualities of traditional painting techniques. Karrer researches, combines, and archives image fragments of places, things, and situations that serve his pictorial worlds as a motivic point of departure. His visual idiom consists of contrasts between nature and artifice, landscape and architecture, and in some cases also between human figures. Partly composed of disharmonies of perspective and compositional distortions, his work presents the viewer with manifold contrasts between sombre tones and brightly luminous details. Karrer radically spells out spatial situations, as a curious collagist who integrates an array of heterogeneous elements with vivid brushstrokes. Here, the banal, mysterious, and uncanny meet to create a relaxed equilibrium — here, the surfaces of civilisation happen upon moments at which the atmosphere appears to keel over into its opposite.
«When I see or think of the number four, then the colour yellow always comes into play. Not that I actually behold the colour yellow when I see the number four; but it is precisely that colour that appears before my mind’s eye. I think it.» — Synaesthetic perceptions find expression in Karrer’s approach to painting. Style and subject are interrelated, just as melody and poetry are in a piece of music. They interact, complement each other, and extend each other’s meaning. Karrer’s paintings are not translations of illusions, but themselves reality in a sense. His themes at once carry and occasion his painting – thus making painting itself his theme. — tg
Daniel Karrer was born in Binningen (northwestern Switzerland) in 1983. After earning a BA in Art Education from Basel Academy of Art and Design and following an exchange for painting students at Leipzig Academy of Visual Arts, he completed an MA in Fine Arts at Basel Academy of Art and Design. He lives and works in Basel, CH.
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